Erik Heffer/Jerka
1909 – 1995
svensk reklamtecknare, konstnär
mannen som skapar begreppet ”Hoppjerka”
Återuppbyggnaden av Europa hade skapat stor efterfrågan på svenska industriprodukter och behovet av arbetskraft ökade.
Trots att det gick bra för industrin var arbetarnas villkor fortfarande dåliga. De goda åren hade gjort det enklare för de som var missnöjda att hitta nytt arbete vilket skapade stor rörlighet på arbetsmarknaden.
För att komma till rätta med problemet beslöt arbetsmarknadens parter (Arbetsgivarna, LO och TCO) tillsammans med staten att bilda en upplysningsverksamhet som fick namnet Ekonomisk Information: att med klassiska propagandametoder som film, affischer och broschyrer försöka dämpa rörligheten.
Eftersom konstnären
bakom affischerna
kallades ”Jerka”,
föds härmed uttrycket
Hopp-Jerka
Olja på duk
850:-
Art Echo
Hör av er vid intresse.
Kommentarer av karsjokultur